

Kalendář akcí

Tip na výlet
Doporučujeme
Šerák Šerák je významným vrcholem nacházející se jen pár kilometrů jihozápadně od Jeseníku.
Od roku 1888 zde stojí kousek pod vrcholem horská chata s meteorologickou stanicí, rozšířená v roce 1926. Vrchol poskytuje krásné výhledy na Jesenicko, Staromětsko, Kralický Sněžník, Rychlebské hory aj.
Na vrchol vede několik turistických cest. Z Ramzové nebo z Lázně-Lipová je možno jít přes Obří skály, což je náročnější. Podlnější cestou přes několik dalších vrcholů lze jít z Červeného sedla kam se lze dostat autobusem z Jeseníka. Asi úplně nejsnadnější verze je vyvézt se sedačkovou lanovkou z Ramzové kousek pod vrchol Šeráku. Jinak sem vedou další cesty přímo z Jeseníka nebo z Branné.
Doporučujeme
Hrad Klenová Návštěva hradu Klenová je spojení jedné z nejvýznamnějších galerií současného umění, historických staveb a krásné přírody Pošumaví. Hrad se nachází v stejnojmenné obci s přibližně 123 obyvateli v okrese Klatovy, kraj Plzeňský. Hrad Klenová patří k nejznámějším a nejnavštěvovanějším památkám západních Čech. Svoji dlouhou historií se řadí také k nejstarším hradům u nás. Romantickou atmosféru hradu doplňuje zámek z 19. stol. a upravený park se zámeckou restaurací. Z hradu Klenová je monumentální výhled na celé Klatovsko.
Historie hradu
První písemní zmínka o hradu Klenová pochází ze 13. stol. Hlavním účelem pevnosti bylo střežení obchodních cest do Bavorska. Z této doby se nám dochovala hranolová věž s hladomornou. Obytná část byla přistavěna až později. Dnešní podoba hradního paláce byla vytvořena v době Lucemburků. Za Přibíka z Klenového byl na nejvíce ohrožené straně svah staršího valu obezděn mohutnou zdí, před ní byl vyhlouben druhý příkop a navršen další val. Celé jádro hradu je obehnáno dvojitými hradbami s příkopem. Za vlády Rudolfa II., v době majitelů Harantů z Polžic a Bezdružic, se vystavěla renesanční budova purkrabství, která je jedinou dodnes zachovanou částí hradu z této doby.
Od poloviny 17. stol. začala Klenová pustnout. Obnova zříceniny v duchu dobového romantismu započala roku 1832, kdy panství zakoupil hrabě Eduard Stadion-Thannhausen. Jeho největším dílem byla výstavba novogotického zámku v prostoru jižního vnějšího opevnění a úprava a konzervace hradní zříceniny. V roce 1838 bylo panství prodáno Františku Václavu Veithovi, který dokončil zámecké interiéry, jejichž dekorativní výzdobu. Iluzivní táflování stěn, zadal proslulému českému malíři Josefu Navrátilovi. Panství zůstalo v soukromých rukou do roku 1951, kdy byl hrad a zámek převeden do správy Národní kulturní komise. Jako poslední majitelka se uvádí malířka Vilma Vrbová-Kotrbová. V roce 1963 byla na hradě Klenová zřízena galerie výtvarného umění.
Hradní expozice
Expozice hradu v přízemí představuje zámecké interiéry hradu a české moderní umění ze sbírek galerie (rozsáhlá kolekce z díla Vilmy Vrbové-Kotrbové, díla moderních českých mistrů - E. Filla, M. Pirner, Q. Kocian, J. Bauch, M. Švabinský atd.). V prvním patře se nachází výstava českého i světového moderního umění. Na své si zde tedy přijdou milovníci moderního umění, k vidění jsou jak díla známých mistrů, tak i výstavy začínajících umělců. Galerie se orientuje především na soudobé umění v širokém spektru od klasických forem jako je malba a socha, přes fotografii, architekturu, až po nová média. V exteriéru se pak nachází sochařský park. Výstavy probíhají na zámku, hradě i v jeho nejbližším okolí. V létě se v hradním areálu konají koncerty a divadelní představení.
Tipy na výlet
Navštívit můžete poutní místo Dobrá Voda nedaleko Pocinovic. U nedalekých Klatov můžete vystoupit na rozhlednu Klatovská hůrka. V Klatovech stojí za prohlédnutí Černá věž a Bílá věž, barokní lékárna U bílého jednorožce, městské opevnění nebo dominikánský klášter s kostelem sv. Vavřince. Podívat se můžete také do katakomb města. Zajímavý je také hrad Velhartice, kde sídlil známý Bušek z Velhartic.
Ubytování najdete v Klatovech.
Doporučujeme
Sedlec Pohled z Podhoří (Bohnice).
Doporučujeme
Stanice metra Invalidovna Stanice Invalidovna je sitována v blízkosti sídliště Invalidovna v osmém městském obvodu mezi ulicemi Molákova a Za Invalidovnou.Zprovozněna byla na II. úseku trasy B v roce 1990.Hloubka nástupiště je 20 m pod povrchem.Stanice je ražená, pilířové konstrukce se zkrácenou střední lodí. Konstrukce je trojlodní na střední loď navazuje technologický tunel o délce 175 m. Obklad stanice tvoří tabulové sklo Connex v bílé barvě. Ze stanice je jeden eskalátorový výstup do nadzemního vestibulu, smontovaného ze železobetonových prvků se sedlovým světlíkem. Počet provozně-služebních místností: 172Obestavěný prostor: 76.500 m3Stavební náklady: 309 mil. korun.