

Kalendář akcí

Tip na výlet
Doporučujeme
Dřevěný most u Lenory Dřevěná krytá lávka, která překonává Teplou Vltavu asi 10 km západně od Volar. Byla postavena roku 1870. Lávka spočívá na třech mohutných kamenných pilířích a má délku 25 m a šířku 1,8 m. Výška valbové, šindelem kryté střechy nad mostovkou je 3 m. Bednění rechle sahá až po okap, střecha je kryta pěti řadami šindelů. Bednění nad středním pilířem je vylamované. Při nízkém stavu vody se otvory v podlaze rechle kolmo dolů spouštěly tyče, jimiž bylo splavované dřevo zadržováno až do doby, než byla z okolních jezírek uvolněna vyšší vlna, která pak klády odnesla až do papíren ve Větřní nebo Loučovicích.
Doporučujeme
Hlávkův most Hlávkův most přes Vltavu a ostrov Štvanici spojuje Holešovice s Karlínem. Je určen pro automobilovou a tramvajovou dopravu a pro pěší.
Důvod stavby Hlávkova mostu
Potřeba mostu vyšla z postavení Ústředních jatek v Holešovicích v letech 1890-1895, jeho stavba souvisela rovněž se současnými plány regulace toku řeky Vltavy v těchto místech, včetně rozhodnutí o postavení elektrárny na ostrově Štvanice. Pro složitost příprav a projednávání návrhů byl tak v roce 1900 postaven alespoň provizorní most dřevěný. Součástí tohoto provizoria byly i dva betonové obklouky, později odstraněné při stavbě mostu.
Teprve v letech 1910-1912 bylo provizorium nahrazeno definitivním mostem. Na průběhu jeho projektování a budování se projevil spor koncepcí mostu se železnou konstrukcí a mostem betonovým. Starší část mostu mezi Štvanicí a Novým Městem je ještě železné obloukové konstrukce postavena v letech 1908-1910 a je zároveň posledním železným mostem v Praze. Druhá část mezi Štvanicí a Holešovicemi je již betonová postavená v letech 1910-1911 podle plánů ing. Františka Mencla a arch. Pavla Janáka. Byl první velkou betonovou stavbou. Kamenný obklad je použit pouze na spodních částech pilířů, ostatní části včetně výzdoby jsou z betonu či umělého kamene.
Pro shrnutí. Původní most tedy byl postaven ve dvou etapách. V první, v letech 1908 – 1910, to byl železný most z Karlína na Štvanici. Ve druhé, v letech 1910 – 1912, to byl k tomuto mostu napojen betonový most z Holešovic na štvanici.
Významná rekonstrukce Hlávkova mostu
V letech 1958 – 1962 by most rekonstruován. Jižní, kovová část mostu, byla odstraněna a nahrazena mostem železobetonovým. Vozovka celého mostu byla rozšířena na 28 m.
Plavby po Vltavě
Hlávkův most je posledním mostem, ke kterému se v Praze dostanete na vyhlídkových plavbách lodí. Lodě se zde obrací a plují zpět do přístaviště k Čechovu mostu. Dále plují jen lodě Pražské paroplavební společnosti do zoo.
Výzdoba Hlávkova mostu
Most je vyzdoben reliéfy B.Kafky a L.Kofránka, medailony od J.Mařatky a O.Gutfreunda a na severním úpatí sochami Práce a Humanita od J.Štursy. Spojuje s oběma břehy také ostrov Štvanici. Název most nese po staviteli Josefu Hlávkovi.
Doporučujeme
RockOpera Praha RockOpera Praha nabízí jako jediná v Česku spojení koncertu tvrdé rockové hudby, nadčasových příběhů v divadelním zpracování, akrobacii, fireshow, nový cirkus a špičkové zpěváky - Honza Toužimský z Arakainu, Kamil Střihavka, Bára Basiková, Vlasta Horváth, Viktor Dyk, Pavla Forest a řada dalších.
To vše a ještě víc v netradiční půlkruhové aréně pro 750 diváků!
Doporučujeme
Jamrtál Územím Jamrtálu tvoří Nuselské údolí. Název je odvozen od nářku pražské chudiny.